duminică, 4 mai 2008

Tribut Magnificientei


Ei bine...treceam pe Victoriei si m-am oprit la numarul 111. Da, Muzeul National de Arta al Romaniei. Un afis mare mare mare pe care scria "Tribut Magnificientei" si dedesubt, "ilias LALAOUNIS, bijuterii si microsculptura 1940-2000". O expozitie de bijuterii inspirate din diverse perioade istorice, din universul micro sau macroscopic si chiar din corpul uman! Am sa citez acum ce scria pe fluturasul de prezentare:

"Un regal de frumusete, maiestrie, migala, bun gust si indrazneala in materie de bijuterii vi se ofera la MNAR.

Expozitia prezinta peste 300 de bijuterii si piese de arta decorativa care provin din 17 colectii create intre anii 1950-2000 de celebrul artist-bijutier grec Ilias Lalaounis.

Splendidele creatii in aur, argint si pietre pretioase expuse in spatiul elegant al fostului Palat Regal promit sa uimeasca publicul."

Expozitia se desfasoara intre 20 martie si 5 iulie 2008 si, dupa parerea mea este ceva ce merita vazut. Intr-adevar, uimeste publicul, insa pe mine una nu m-a uimit neaparat prin bun gust, ci mai degraba prin extravaganta si indrazneala.

Acum...o prezentare... "personala" as putea spune:

Sala nu e deloc mare, peretii gazduiesc vitrinele cu bijuterii, iar centrul incaperii contine mai mult obiecte decorative (sfat: nici macar sa nu atingeti geamul vreunei vitrine din greseala pentru ca veti fi admonestati imediat de catre una din doamnele care supravegheaza). Sa nu va asteptati sa vedeti aici vreun firicel de nichel sau vreo pietricica obisnuita...nici macar sticla daca imi amintesc bine. Numai aur, argint, pietre pretioase si semipretioase, cristale...deci prima impresie nu va fi ca sunteti intr-un magazin de bijuterii. Sunteti in mod sigur la o expozitie magnifica. Bun...exact in fata veti vedea o splendoare de sabie cu marmura, lapis lazuli, onix, in stanga este colectia inspirata din bijuteriile purtate de femeile din impreiul roman; undeva, tot pe centru gasiti colectia "amerindiana", iar in caz ca vreti sa va amuzati putin priviti opera "soarece in rama" din colectia "fantezii in argint", unde veti vedea un soricel foarte zambitor(aceasta colectie ar fi inspirata din desene ale copiilor). Asta e ce mi-a placut mie in mod special si mi s-a parut ca se potriveste intr-adevar cu titlul "tribut magnificientei". Alte exponate care implica multa multa migala si sunt de asemenea foarte spectaculoase sunt colectiile "flori de camp din Grecia" si "Microcosm". Furnici pe cate un piedestal de quartz roz sau papadii de aur du pietre precum onix, quarz alb sau turcoaze nu vezi chiar in fiecare zi.

Mai sunt colectiile inspirate din noile tehnologii (pentru inele si coliere care redau imagini vazute din satelit priviti, undeva pe dreapta colectia "miscare in spatiu"), inspirate din lumea moderna aflata tot timpul in miscare ("coregrafism" cred ca era numele ei) si nu in ultimul rand, colectia inspirata din corpul uman ("biosimboluri"). Eu una nu mi-am imaginat niciodata ca cineva ar fi interesat sa realizeze un inel care sa infatiseze ochiul in sectiune, un medalion care prezinta ovulul fecundat si chiar un colier in forma de sparmatozoid. Mi s-a parut putin nelalocul ei aceasca colectie, desi era si ea magnifica in felul ei si in mod sigur uimea publicul.

Tarziu mi-am dat seama ca, vis-a-vis de peretele pe care era scrisa istoria colectiei respective, puncte de reper si de inspiratie, era si o prezentare a persoanelor care chiar au purat aceste bijuterii. Asta mi s-a parut un lucru si mai nelalocul lui, pentru ca nu mi-as fi imaginat in veci o femeie purtand acele bijuterii...chiar nu le vad altfel decat in vitrina unui muzeu (si din cate am citit nu erau purtate la vreo prezentare de moda extravaganta).

Cam atat despre colectia grecului Lalaounis, imaginile de la aceasta expozitie sunt in majoritate protejate, motiv pentru care va invit sa faceti un click pe acest link pentru o prezentare oficiala si ceva fotografii reprezentative: http://www.fashionandbeauty.ro/press_center_tribut_magnificentei_expozitie_de_bijuterii_si_microsculptura_de_la_muzeul_de_bijuterii_ilias_Lalaounis_din_Atena.html

8 comentarii:

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Adevarat, dar deloc trist! Bravos pentru excursia la MNAR! Urmariti in continuare, pentru episoade si mai placute.
Hristos a inviat!
B.T.

micky spunea...

Citind articolul tau ma gandeam ca poate aceasta colectie nici nu e facuta pentru a fi purtata de femei ci doar pentru a lasa niste guri cascate.
Pe mine m-ai facut curioasa, cred ca voi face si eu o mica vizita cat mai curand.
Adevarat a inviat!

Anonim spunea...

Suna chiar interesant; m-am uitat la poze si imi imaginam bijuteriile acelea la gatul sau mainile unei regine, atat de frumoase sunt.
Nu stiu de ce erai tu asa revoltata la faza cu bijuteriile inspirate de corpul uman, mie mi se pare o abordare originala.
E bine ca e pana pe 5 iulie expozitia, poate ma duc cu miki pt ca vad ca si ea e interesata:))

Ph0.3niX spunea...

Acum chiar m-ai facut curioasa! Wanna' see wanna' see! Cand mergem?:D
Lex si mie mi se par originale, dar nu as purta asa ceva...(desi daca stau sa ma gandesc la cat valoreaza...)

bam-bam spunea...

Desi, sincer, nu mai sunt atat de atras de ideea vizitarii unui muzeu dupa experientele ce le-am avut in Efes si in Atena, aceasta propunere parca are ceva mai aparte decat restul expozitiilor despre care mi s-a povestit.
Extravaganta si originalitatea ce reies din review-ul postat de Diana fac din aceasta expozitie ceva mai "palpabil" pentru cei care nu pot sa-si imagineze o bijuterie decat ca pe ceva scump de care numai oamenii foarte bogati il pot avea si mai ales de prost gust.
Sper ca vremea sa tina cu noi si sa putem face o mica deplasare in sau nu in grup pana la MNAR pana pe 5 iulie.

Alex F spunea...

Citind articolul si toate comentariile date , constat ca toata lumea a ramas impresionata ca si mine si mai mult curioasa sa vada acele bijuterii.Ma alatur grupului pentru ca as minti daca as spune ca nu vreau sa le vad si eu.Sincer nu cred ca as vede acele bijuteri(din link-poze) la mana/gatul cuiva; nu cred ca au fost create pentru a fi purtate ci doar ca o dovada a maretiei celor care le-au creat.Sunt minunate asa cum sunt si sunt piese de arta, sau pot deveni in timp daca acum nu sunt considerate.

Adriana spunea...

Haideti mai bine sa facem o excursie la muzeu cu totii ca sa fim toti fericiti...ca toti vrem sa mergem sa vedem expozitia.Cat despre bijuterii eu cred ca au fost facute pt arta in sine,nu neaparat pt a fi purtate...pt ca sincer...eu nu as purta asa ceva.Oricum mi se par foarte reusite si originale in primul rand pt ca nu ar avea rost sa mergem la expozitie de bijuterii si sa fie la fel ca intr-un magazin pt ca altfel isi pierde sensul.Era de asteptat ca piesele expuse sa fie originale.Oricum mie mi se par foarte frumoase:P

Hermina spunea...

Doar atat:!!!!!!!!!!!!!!!vreau sa vad:D,N>E>A>P>A>R>A>T:D!!!!!