joi, 8 mai 2008

Creatia lui Stanley Kubrick



O adevarata inspiratie pentru generatiile ce ii urmeaza, un controversat regizor si director, dar considerat unul dintre cei mai mare regizori ai secolului XX, Stanley Kubrick a parasit lumea in ziua de 7 martie a anului 1999, in Marea Britanie.



Interesul artistului pentru lumea cinematografiei a aparut dupa momentul ruperii relatiei dintre el si Toba Metz, cand si-a dat seama ca atractia sa era complexitatea miscarii fluide a camerei regizorului german Max Ophuls. Ulterior, s-a constatat ca Ophuls nu numai ca i-a deschis privirea catre viata filmului, dar i-a creat si un anumit stil vizual al regiei in filmele proprii.

Imaginarul creatorului Kubrick uimeste prin viziunea nemarginita a diferitelor ipostaze ce le-a captat pe pelicula, de la teme istorice ca Roma antica sau razboinici din World War I sau cei din razvoiul vietnamez, la comedie, la dragoste, chiar si horror si thriller psihologic. Dar probabil cea mai cunoscuta creatie a sa, ce abordeaza tema aventurii si a Sci-Fi-ului, "2001: A Space Odyssey", va ramane total "perturbanta" pentru cel ce se uita la film datorita frumusetii imaginilor create in anul 1968, intelegerii ca efectele speciale nu sunt date doar de computere, cum se intampla in ziua de astazi, ci de cel ce gandeste filmul, ce si-l imagineaza, ce il simte ca pe propriul fat. De asemenea, filmul exprima celui ce il priveste o noua perceptie asupra peliculei de filmat, moment in care poate fi sesizat interesul inital al maestrului Kubrick: fluiditatea imaginilor in decursul secundelor. Aceasta noua viziune nu doar ca socheaza prin simpla intiparire in minte dar reuseste sa acapareze gandirea pentru o perioada de timp; pentru ca filmul in definitiv este o aglomeratie de molecule pe o bucata de plastic ce iau forma prin simpla lovire a multimii cu o sau mai multe raze de lumina. Un alt film socant dar memorabil al sau este "Full Metal Jacket", ce descrie viata unui soldar aflat in razboi, creeaza controverse si in ziua de astazi prin duritatea sa si lipsa ascuderii dupa copertina cenzurii si a nerecunoasterii anumitor limite psihice ale omului fata de muritorul de rand. F. M. J. este intruchiparea fricii si a panicii omului in situatii cu adevarat limita, indiferent ca este vorba despre propria persoana sau a unui prieten sau amic. Totusi, Stanley Kubrick nu s-a oprit doar asupra stiintei si a violentei/cruditatii, ci si asupra comediei, cu filmul "Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb", in care un holocaust nuclear are loc datorita unor infiltrari in lumea politica si a unor greseli. Dar un film cu o asemenea poveste nu pare deloc comica, ba din contra, chiar mai tulburatoare decat ce'a a F. M. J.-ului. Aici a intervenit geniul lui Stanley Kubrick, folosind satira in acest film, el dobandeste umorul necesar pentru a face publicul sa inteleaga absurditatea unui razboi nuclear in viata de zi cu zi.

Sunt de parere ca un film al lui Stanley Kubrick nu trebuie pierdut pentru ca ai sansa ca de fiecare data sa aprofundezi o idee ce ai inteles-o intr-o vizionare trecuta sau sa descoperi ceva nou, un detaliu care poate fi important pentru tine. Spun acestea deoarece in grandoarea creatiei sale, Stanley Kubrick, a reusit sa insereze in cate un film o multime de idei, mentalitati, parti imaginare si invataturi ce nu merita uitate nicio data.

In final iti propun sa vizionezi trailer-ul filmului "Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb":

Un comentariu:

Hermina spunea...

Tare:))mi-a placut articolul si marturisesc spre rusinea mea ca nu a auzit pana acum de acest regizor:-s,dar am aflat acum si chiar ma voi interesa in viitorul apropiat mai mult despre Kubrick si filmele sale:).