vineri, 9 mai 2008

Incursiune in Transilvania


Era evident faptul ca articolul meu va avea o oarecare legatura cu Ardealul,doar este patria mea si locul meu de bastina, pe pamant ardelenesc am facut primii pasi in viata,asadar avand in vedere si faptul ca in vacanta de Paste mi-am vizitat locul natal,facand si un tur prin patria mea,am remarcat pe langa peisajul de vis(in special Tg. Mures-Sighisoara-Brasov) si palcurile de case sasesti,care mi s-au parut foarte simpatice,dar in acelasi timp si rupte parca dintr-o alta realitate,dintr-un timp straniu,uitat,pentru ca majoritatea au fost parasite de catre sasi;si multitudinea de biserici fortificate si nu numai.Mi-au placut din totdeauna casele vechi,eventual de piatra,sau de lemn,bisericile,manastirile,chiliile,catedralele si atmosfera rece si in acelasi timp calda si calma din lacasul sfant,castelele,muzeele,casele memoriale,monumentele si cetatile batrane.Am chiar locul meu de inchinaciune preferat, si anume Catedrala Catolica din Comuna Ditrau.Cum spuneam,m-am decis sa-mi astern impresiile de calatorie pe pamant transilvan.
Transilvania este patria bisericilor sasesti fortificate. Construite incepand cu sec. XI de catre germanii veniti in aceasta regiune bogata, fugind din calea foametei ce domnea cam peste tot in Europa, ele serveau la protejarea rezervelor fiecarei familii de invaziile turcesti si au fost bine intretinute de-a lungul timpului. Astazi mai exista aprope 100 de astfel de constructii dintre care cea mai importanta fiind Biserica Fortificata de la Biertan.Nu trebuie insa uitate nici cele situate in zone mai putin accesibile, si tocmai de aceea mai fermecatoare, cum ar fi Viscri, un mic colt de paradis.Regiunea cuprinde 178 de sate săseşti. Şapte dintre ele – în care există Biserici Medievale Fortificate – se află pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO din 1993(Câlnic (Kelling),Valea Viilor (Wurmloch),Biertan (Birthälm) ,Saschiz (Keisd),Viscri (Deutschweisskirch) ,Dârjiu (Székelyderzs) ,Prejmer (Tartlau) ).Asezarile sasesti sunt caracterizate de un sistem specific de cultivare al terenului, un model de aşezare şi organizare a gospodăriilor ţărăneşti, păstrate încă din Evul Mediu.Casele sasilor sunt aliniate de-a lungul străzii, având porţi înalte dincolo de care nu se vede ograda..Toate aceste aşezări au fost întemeiate de saşii veniţi în Transilvania începând cu secolul al XII-lea la chemarea Regelui Geza al II-lea al Ungariei pentru a cultiva pământul şi a apăra graniţele imperiului maghiar.Neam de origine germanica,venit din partile occidentale ale Germaniei,din Flandra,Olanda si Luxemburg,sasii si-au păstrat dialectele din locurile de origine. De exemplu in satul Deutschweisskirch (Viscri – numele românesc), din comuna Buneşti, Judeţul Braşov, cei 28 de saşi care mai trăiesc acolo vorbesc un dialect foarte apropiat de limba vorbită în Luxemburg.Si dupa acest scurt istoric va voi delecta cu imagini de pe pamant sasesc,iar daca pasii va vor purta vreodata pe aceste meleaguri nu veti regreta ceea ce veti avea ocazia sa "gustati",iar daca sunteti pasionati ai calatoriilor va fi o adevarata experienta,pentru ca tara noastra este atat de frumoasa,dar noi pe langa faptul ca nici macar nu o cunoastem in intregime,nici nu stim s-o apreciem,s-o respectam si s-o valorificam.Enjoy!





























































































2 comentarii:

Adriana spunea...

Ador articolul si la fel si Transilvania.Apropo de ce ai scris am fost in vara in Viscri si am simtit ca am pasit intr-o alta lume ce dateaza acum catvea sute de ani.E incredibil cum s-au conservat locuintele sasesti-niste casute albastre-si biserica cea mare si alba,fortificata,din sec XIII,pe care nu o sa o uit niciodata.Peste tot in jurul meu era istorie.De curand am vazut un film numit"Cocosul decapitat: despre viata sasilor transilvaneni din timpul celui de-al doilea razboi mondial...a fost genial:X:X...poate te-ar interesa Hermina...nu pt istorie cat pentru observarea obiceiurilor si traditiilor.

Hermina spunea...

da pai normal ca ma intereseaza filmul\:D/,deabia astept:x