marți, 6 mai 2008

Teatru lectura


Avand in vedere faptul ca de curand cativa dintre voi au asistat la un ansamblu de piese de teatru lectura ( uni dintre noi/voi chiar ati jucat pe scena Teatrului Foarte Mic) m-am hotarat sa vorbesc despre acest subiect.Teatru lectura a aparut pentru a scoate in evidenta si a valorifica un scenariu , o piesa inainte de a fi pusa in scena .Aceasta forma te teatru este defapt o etapa prin care trece o piesa pentru a fi realizata: textul este ales, regizorul realizeaza cu cativa actori teatru lectura unde piesa este jucata pe roluri ,atentia fiind indreptata exclusiv catre interpretarea textului si intrarea in caracterul personajului, lucru realizat fara gesturi sau miscari doar prin intonatie, pauze si interactiune verbala.In general decorul lipseste , scena fiind amenajata simplu: o masa in mijlocul scenei, scaunele asezate radiar in jurul ei.Sala este , cele mai multe cazuri, mica ca publicul auditor sa capteze esenta piesei.Dupa reprezentatia teatrului lectura publicul auditor asista la o discutie/dezbatere despre piesa unde se contureaza punctele tari si punctele slabe ale piesei precum subiectul , punctul culminant , in pricipiu esenta piesei .Dupa aceasta "evaluare" piesa urmeaza sa fie pusa in scena sau nu in functie de rezultatul obtinut prin teatrul lectura.
http://uk.youtube.com/watch?v=jERFchd_5Bs
http://uk.youtube.com/watch?v=uHQ8tDcd9LM

Daca exista intrebari legate de acest subiect le astept , avand in vedere ca in momentul de fata nu stiu exact ce ar mai putea interesa pe cineva despre acest subiect.
Cateva lucruri despre Teatrul Mic care gazduieste teatru lectura si posibile spectacole :
http://www.teatrulmic.ro/spectacole/ELEVATOR.htm

7 comentarii:

Adriana spunea...

Am fost si eu in prima voastra seara de actori pe scena "Teatrului foarte mic" si mi-a placut foarte mult ideea de a reprezenta o piesa de teatru in acest fel:fara decor,fara memorarea replicilor si fara punerea in scena propriu-zisa.Piesa voastra mi-a placut foarte mult cum a iesit:P,dar altele nu au fost al fel de reusite.Stiu ca a mai fost o piesa inainte...ceva cu femeia si barbatul din oglinda...care mi s-a parut putin cam dubioasa.Teatrul lectura mi se pare foarte ok...asa cum ai spus si tu este o etapa pregatitoare a piesei.Totusi...cel mai important....sa nu uitam ca amicul omega a fost ales prin SMS liderul grupului;)

Ph0.3niX spunea...

Teatrul lectura pune accentul pe actori si pe modul lor unic de a interpreta personajul, neumbrit de cadru, decor, lumini s.a.m.d, dar cel mai important: replicile se citesc , nu se memoreaza, astfel incat totul este natural.
PS: Primul lucru care mi-a atras atentia a fost poza:) (filmarea n-o aveti?)

Adriana spunea...

a interpreta personajul, neumbrit de cadru, decor, lumini s.a.m.d...eu cred ca de fapt toate elementele au rolul de sustine personajul si nu sa il umbreasca.Adica daca ar fi asa nu si-ar mai avea rostul in teatru,nu?

Ph0.3niX spunea...

Da, dar acum accentul e pus pe interpretare, nu pe "poveste" in sine

bam-bam spunea...

Parerea mea se gaseste undeva la mijloc intre cele 2 comentarii mai sus expuse. Cu toate acestea, ideea in sine a teatrului lectura imi da senzatia ca mai exista oameni pentru care nu numai piesa in sine conteaza. Meritul revenind in principal "actorilor", tin sa precizez ca pentru mine experienta din sala "Teatrului foarte mic" a fost una placuta si desi motivul pentru care am fost prezent nu era dat de scenariile propriu-ziss, am reusit sa inteleg foarte bine ce doreau sa exprime cele 3 piese.

Hermina spunea...

A fost o experienta foarte placuta pentru mine seara micutului Omega:P,nu era pentru prima oara cand participam la un teatru lectura,dar ideea in sine ma fascineaza,oricum ador sa merg la teatru,iar voi v-ati descurcat impecabil si impresionant,felicitari din nou.Atmosfera din Teatrul Foarte Mic a fost atat de imbietoare si de calduroasa,mi-a placut mult.Pot spune ca mi-au placut toate cele trei piese,iar cea cu fata si baiatul din oglinda a fost geniala,uluitoare a fost si cea de-a doua piesa,cu cei doi actori alaturi de Francesca si de Bogdan,iar reprezentatia voastra a fost de-a dreptul comica.Sper ca in viitor sa mai aud de voi in astfel de ipostaze,multa bafta.

Anonim spunea...

Incep prin a va felicita pentru aceasta piesa in care ati jucat minunat. Teatrul lectura este de-a dreptul impresionant. Pe de o parte este spectaculos si amuzant, iar pe de alta parte este usor de jucat si nu ai nevoie de cunostinte foarte mari de teatru.