luni, 21 aprilie 2008

TITLUL ... LA SFARSIT ...







              Ce relevanta are arta in viata oamenilor? Ea reprezinta aproape intreaga evolutie culturala a mintii umane. De cand muzica a fost intai descoperita pana in epoca picturii, sculpturii si a literaturii si pana la artele mai contemporane sa zicem, spre exemplu baletul, teatrul si cinematograful, lumea artei a starnit imaginatia si curiozitatea oamenilor. 
              Anumite persoane sustin ca anumite "sectiuni" ale artei sunt doar pentru un numar select de oameni, insa parerea mea este ca, desi nu toata lumea are talentul necesar pentru a "crea" arta, toti o putem aprecia daca nu chiar intelege. Problema e ca adesea incercam atat de mult sa o intelegem incat uitam sa o apreciem; sa apreciem frumusetea artei in sine, nu neaparat sa intelegem si ce reprezinta - nimeni nu poate sti ce e in mintea artistului mai bine ca artistul. Toate clasele sociale indiferent de rang sau de resursele financiare sunt intr-un fel sau altul influentate de arta. 
              Pictura si sculptura sunt poate primul lucru care vine de obicei in mintea unei persoane cand aude cuvantul "arta", insa si cinematografia poate fi considerata ca fiind arta. La fel si literatura. Imaginati-va unde am fi daca nu ar exista cuvantul scris sau filmul. Am putea afirma ca tineretul din ziua de azi participa foarte des la activitatile culturale prin simplul fapt ca se duc la cinema [paranteza mai lunga: bineinteles, aici intervine si filmul vizionat, exista atat de multe filme, unele de duzina, mai proaste ca altele de stai si te miri cum s-ar putea face unul mai prost si pac! il vezi ca apare saptamana urmatoare; exista de asemenea filmele bune care devin din ce in ce mai rare creand o invers proportionalitate intre calitate si evolutia tehnologica (lumini, sunet, efecte speciale) - cate filme nu sunt excelente din punctul asta de vedere insa lasa de dorit ca esenta ...; asa ca stau si ma intreb cum se pot numi toate filme .. cum pot ele face parte din aceeasi tagma? as mai putea scrie un articol intreg despre asta; inchid lunga paranteza].
               Lansand la o parte muzica, cinematografia si literatura, ar mai trebui sa mergeti la un muzeu din cand in cand, hai, treaca de la voi, asa de bun simt, macar de cultura generala, chiar daca nu sunteti direct interesati.  Numai grandoarea unui muzeu si atmosfera generata de atatea opere care au supravietuit in timp trebuie sa trezeasca ceva in sufletul unei persoane (vorbesc aici de Luvru, The British Museum, Prado etc.) 
              La fel si cu sculptura; poate ca nu va face o deosebita placere sa va uitati la niste omuleti monumentali facuti din marmura, insa ceea ce trebuie luat in considerare este faptul ca niste persoane au realizat asa ceva secole in urma ... Cat despre muzica, cea clasica nu mai este la fel de ascultata in ziua de azi (hai sa nu zic apreciata, chiar nu poti avea gusturi in muzica daca nu poti aprecia adevarata muzica clasica, oricat de rar ai asculta-o). Ganditi-va insa ca daca nu s-ar fi inceput cu muzica clasica nu s-ar fi ajuns la muzica din ziua de azi (hai sa ne oprim la aia pana in anii '90 va rog eu, dupa aia au cam inceput sa bata campii) si - cel mai important - nu s-ar fi ajuns la instrumentul indispensabil aproape pentru zilele noastre: chitara electrica! Oricum, muzica clasica este preferabila oricarei asa-numite "melodii" (numai melodie nu e) realizate pe calculator. 
                     Literatura ... Putem spune linistiti ca stim sa scriem si sa citim, insa acum cateva secole acesta era un privilegiu acordat numai persoanelor de rang inalt, nobililor, familiei regale, preotilor etc. Cuvantul scris reprezinta "rasaritul" epocii ratiunii, de unde practic a (re)inceput totul. If that's not art then I don't know what is ... 
                     Ma tot uitam amuzata pe aici la entry-urile colegilor mei, am vazut vreo cateva care incepeau cu "Ce e arta?" sau cum iti explici arta, in fine, chestii de genul asta si mi-am zis ca nu o sa scriu nimic similar, nu o sa incerc sa dau definitia artei, sau exemple de arta ... Intentionam sa scriu o cronica despre "Fantoma de la Opera", musical-ul meu preferat [live, nu film] fara sa fac vreo referire cat de mica la arta ... pur si simplu sa-mi vad musical-ul laudat pe blog, atata tot. Insa se pare ca am utilizat cuvantul "arta" mai mult ca oricine pe blogul asta, atata va trebuie sa nu cititi ce am scris, pentru voi am scris in al doilea rand! (primul e 10-le ala, domn' profesor, nu puteti zice ca nu m-am straduit - chiar imi face placere sa iau nota scriind despre ceva care imi place :D ). 
                      A propos, de ce se numeste blogul "Trist dar Adevarat"? Ce-am scris eu aici nu-i nici trist si poate nici adevarat, cine stie ... 
                     

5 comentarii:

Ph0.3niX spunea...

Imi place articolul, mai ales pt ca te-ai bazat mai mult pe parerea personala.

anumite "sectiuni" ale artei sunt doar pentru un numar select de oameni -sunt de acord cu tine ca nu, pt ca fiecare are modul lui unic de a percepe sau interpreta arta, in functie de personalitate, interese si bineinteles grad de cultura; este gresit sa stabilim niste canoane de intelegere dupa care sa tragem linie[sa nu uitam de: nimeni nu poate stie ce e in mintea artistului- atunci dupa ce stabilim noi criteriile de judecare??? Deci uite din start o gresala[paranteza in paranteza: si atunci de ce noi tot trebuie sa facem comentarii la romana?:((]].

Ai spus intr-o paranteza de filme bune si filme proaste. Dar cum le deosebim unele de altele?[le lasam la o parte pe cele unde e chiar evident]. Este vorba despre o imbinare armonioasa intre efecte, cadru[materialele folosite in sine] si actiune? Pentru ca in materie de actiune si fir epic cele mai multe se incadreaza undeva sub 5.

Literatura=arta -si cu asta sunt de acord, desi nu am mai auzit[pe blog deloc] pe multi care sa mai aiba parerea asta. De ce? Pentru ca dupa cum zici tu: Putem spunem linistiti ca stim sa scriem si sa citim, insa acum cateva secole acesta era un privilegiu acordat numai persoanelor de rang inalt, nobililor, familiei regale, preotilor etc. Pentru noi asta e acum un lucru banal, obisnuit, pe care nu-l pretuim indeajuns.
In concluzie[pentru ca m-am cam intins la comentariu] lumea inseamna progres:D. [si da Lolly, meriti 10]

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Bravos si ma intorc curind si cu un comentariu consistent, pe masura articolului! Domn' profesor este insa excedat de sarcini si treburi in aceste vremuri de sarbatoare! Cu drag, B.T.

Lolly spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Hermina spunea...

foarte tare,ca sa citam din clasicii din pacate in viata:D.si inca o data foarte tare articolul tau.Imi place ca nu ti-ai pus intrebari gen:ce e arta?in mare sunt de acord cu opiniile tale.

Adriana spunea...

Foarte tare articolul.Ma bucur ca ai atins si latura numita arta in literatura pe care multi o omit. Sunt de acord si cu afirmatia ca arta se adreseaza tuturor pt ca orice om care priveste o sculptura,un tablou sau citeste o carte de Shakespeare poate sa le aprecieze si ii provoaca o anumita emotie...chiar daca nu are o cultura artistica vasta.Cat despre filme...ai expus perfect ideea de filme comerciale,de prost gust,de duzina care au imbacsit cinematografele.