joi, 17 aprilie 2008

Segment temporal

Nu ştiu daca a-ţi avut vreodată senzaţia, doar privind intrarea într-un loc, ca acel loc este sau nu primitor! Ei bine Anaid Art Gallery este un astfel de loc! La intrare te întâmpină o poartă metalică cenuşie (închisă) si un interfon (în dreptul butonului de sus scrie: Anaid Art Gallery). Senzaţia de neprimitor, pe care o capeţi la început, dispare o dată cu intrarea in curtea clădirii! Eşti întâmpinat, de cele mai multe ori, de persoana care te îndruma pe tot parcursul vizitării galeriei.

La parter este organizat cel mai recent eveniment găzduit de Anaid (“UV 35”A fi politically correct faţă de mediu a devenit un fel de scop militant si o tendinţă a cărei recurenţă îi dovedeşte actualitatea.Toate aspectele cu privire la poluarea mediului înconjurător sunt redate într-o atmosferă agresivă printr-un fel de colaj: tricouri imprimate cu mesaje militante metaforice,semnale urbane etc.). În fine….nu această prezentare a fost motivul vizitei mele, ci exponatele aflate le etaj (nu că ar fi mai lipsită de importanţă “UV 35”)!

Sub conceptual de SEGMENT TEMPORAL- ANTAGONISM CEREBRAL sunt reunite picturile unor trei artişti contemporani: András SZABÓ, Traian BOLDEA şi Sorana ŢĂRUŞ! Pentru înţelegerea viziunea sub care sunt construite aceste lucrări se face apel la nivelul creierului unde ajung impulsurile vizuale, auditive si tactile responsabile cu percepţia reprezentând “Segmentul temporal”. Expoziţia celor trei artişti surprinde situaţii sau fragmente din realitatea înconjurătoare! Imaginile nu mai au un înţeles anume, sunt rupte parcă dintr-un Întreg, fiind o situaţie in curs de desfăşurare! Având în verede că in ziua de azi oamenii gravitează în jurul timpurilor trecut-viitor, picturile conturează o lume de timpuri paralele în care se întrepătrund conceptele de “ce a fost” şi “ce va fi”.


Lucrările fiecăruia dintre cei trei artişti sunt realizate cu tehnici diferite: Traian BOLDEA-acrilic pe panza, Sorana ŢĂRUŞ-ulei pe panza si András SZABÓ-tehnica propie. Fiecare pictor are o vizune total diferită de a celuilalt: de exemplu, în picturile lui Traian BOLDEA sunt figurate fiinţe-oameni prinşi în cursa clipei prezente (este transmis o senzaţie de viaţă)-, pe când in cele ale Soranei ŢĂRUŞ nu apare nici o fiinţa (un sentiment puternic de dezumanizare progresivă a lumii)



Sorana Ţăruş


Dressing

Tehnica ulei pe panza












Traian Boldea


Nash


Tehnica acrilic pe panza








Sorana Ţăruş


Scara


Tehnica ulei pe panza










Traian Boldea


Hello


Tehnica acrilic pe panza





András SZABÓ are o viziune mai diferită in raport cu oricare dintre ceilalţi doi!Picturile lui transmit un alt gen de emoţie.El pune mai mult accentul pe intamplarea propriu-zisă şi jocul hazardului la momentul prezent! În privinta tehnicii folsite pot spune că este una asemănătoare gravurii, însă nu are nimic in comun cu acel proces tehnic şi lipsit de personalitate! Lucrările sunt practic “zgâriate” linie cu linie, mai adanc şi mai superficial, astfel încât la final suportul (dintr-un material asemănător cartonului şi invelit într-un plastic rezistent) se scufundă in tuş pentru ca apoi să fie indepărtat excesul de cerneala şi să ramana forma finală! Nu pot spune că am prezentat cu exactitate tehnica, dar în mare parte la lucrurile astea se rezumă!


András SZABÓ

Buba

Tehnica proprie




András SZABÓ

Mici 2000

Tehnica proprie


În final aş vrea să spun că am ales să vizitez o galerie de artă contemporană pentu că doresc să ştiu ce se întâmpla, în acest moment, în acest câmp de cunoaştere! Presupun ca ştim cu toţii câte ceva despre istoria artei şi despre artiştii consacraţi(probabil nu foarte multe,dar suficient pentru o cultură generală). Aşa că intoarceţi privirea şi spre adevărata arta contemporană!


5 comentarii:

Ph0.3niX spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ph0.3niX spunea...

Primul lucru care iese in evidenta (prin cuvintele folosite): SEGMENT TEMPORAL-ANTAGONISM CEREBRAL.

Uitati pe cineva care mai merge si pe la o galerie de arta din cand in cand. Bravo, Daniel!

In prima parte mi se pare mie sau ai incercat sa arati ca galeria in sine pare un pic desprinsa de lume, ca pasesti intr-un alt univers cumva( La intrare te întâmpină o poartă metalică cenuşie, ca mai apoi Senzaţia de neprimitor, pe care o capeţi la început, dispare o dată cu intrarea in curtea clădirii )?

In rest, nu am foarte mult de zis, in afara de faptul ca dintre cei trei cel mai mult imi place András SZABÓ exact pentru elementul de hazard pe care-l introduce. In schimb picturile Soranei ŢĂRUŞ mi se par prea goale, frivole, lipsite de orice fel de emotie, iar ale lui Traian Boldea parca sunt doar fasii dintr-un tablou mai mare. (parerea mea). Poate am sa merg si eu la Anaid Art Gallery in vara asta(am inteles ca e deschis pana in august) ca sa pot sa dau o parere amanuntita, nu doar ceea ce spun pe baza unor poze.

Adevarata arta contemporana nu trebuie judecata dupa criteriile de acum 100 ani, pentru ca totul evolueaza, asa ca ar trebui sa lasam parerile preconcepute si sa fim mai receptivi

Adriana spunea...

Citand-o pe Diana e cu adevarat o realizare faptul ca ai mers la o galerie de arta.Bravo!Sigur o sa merg si eu la Anaid Art Gallery pt ca m-ai facut foarte curioasa.Imi place cel mai mult András SZABÓ pt genul de emotie pe care il transmite.Pe de alta parte operele Soranei Tarus mi se par reci,goale,lipsite de emotie...totusi nu as folosi cuvantul frivole...adica nu au deloc o nota personala si nici nu au ca subiect ceva ce emotioneaza.Picturile lui Boldea intradevar exprima cel mai bine viata dar nu ma atrag in mod deosebit. Pot sa spun ca nu ma atrage foarte mult arta contemporana...care e si ea arta adevarata asa cum ai zis tu in articol....ci in schimb eu intotdeauna am fost o clasica,mi-a placut arta trecutului ca sa spun asa.Asa ca apreciez si arta contemporana deoarece sunt de acord cu faptul ca nu mai exista acele criterii de mai mult de 100 de ani(desi putem sa afirmam ca unele au ramas neschimbate),dar tot o clasica raman(la fel ca lex:)))

Hermina spunea...

Felicitari Daniel ca ai ajuns la aceasta Galerie de Arta,chiar mi se pare o realizare insemnata,mi-ai captat curiozitatea si marturisec ca-mi voi purta si eu pasii spre aceasta galerie.In topul preferintelor mele,dintre cei trei artisti contemporani mentionati de catre tine se afla,EVIDENT,Andras Szabo(si nu doar pentru ca este ungur:X,iar eu sunt extrem de mandra pentru ca sunt unguroaica,ci chiar mi-au placut picturile sale).In concluzie imi place articolul tau care arunca o pata rosie in campul verde al articolelor de pe bloggul nostru,cu alte cuvinte se remarca originalitatea sa.Inchei felicitandu-te din nou.

tetenica@gmail.com spunea...

pe principiul mai bine mai tarziu...

"fashii"... cam asta era ideea. Imagini multe fara o legatura narativa sau de stil (pe cat pot) care alaturate sa creeze o lume. Ceva de genul unui mainframe... multe cadre, aleatorii si paralele, care isi spun povestea independent de observator. Luate in parte ar trebui sa lase privitorul sa construiasca restul imaginii.

Imaginile Soranei nu imi par goale. Daca te trezesti in o camera goala si cauti vizual sa iti construiesti o stare de contemplatie cred ca te aflii mai mult ca oricand in situatia de a construi din tine, de a te analiza, diseca si devora. Cam asta imi dezvolta tablourile ei.

Andras e foarte tare... si ceva foarte important, e amuzant in lucrarea cu gratarul.

Numai bine
boldea.ro