luni, 14 aprilie 2008

La cantatrice chauve


La cantatrice chauve…pentru cei care nu inteleg (ar fi cazul sa invatati franceza) traducerea este “Cantareata cheala”. Un nume surprinzator, care n-a fost prima alegere a scriitorului in limba franceza, de origine romana, Eugen Ionescu, despre care va spun un singur lucru, care este de ajuns: a facut liceul la Sava.

Totul a inceput in primavara anului 1950, intr-o mica sala in care Nicolas Bataille, un regizor francez, facea repetitii pentru piesa unui necunoscut, al carui nume suna bizar pentru francezi, asa ca i-au spus mai pe intelesul lor: Eugène Ionesco. La acele repetitii, din motive necunoscute, un actor a rostit in loc de „l’institutrice blonde (invatatoarea blonda)”, „la cantatrice chauve(cantareata cheala)”. Titlul initial era „Engleza fara efort”, dar acest lapsus al actorului a reusit sa dea planurile peste cap, iar titilul a devenit „La cantatrice chauve (Cantareata cheala)”.

Desi inceputul nu a fost tocmai spectaculos din cauza lipsei banilor, a lipsei de spectatori si a criticii dure, dupa ce a aparut in mai 1950 la Théâtre des Noctambules, piesa a fost reluata in 1957 la Théâtre de la Huchette din Paris, unde se joaca fara intrerupere inca de la acea data. Piesa se joaca si in Bucuresti, la Teatrul Foarte Mic.

4 comentarii:

.ratatouille. spunea...

post-ul acesta clar m-a interesat, avand in vedere faptul ca are legatura si cu Teatrul Foarte Mic(unde voi juca maine,alaturi de cativa colegi), dar si din cauza faptului ca are legatura cu franceza, pe care o ador de altfel.e interesant ca nenea acesta,Eugen Ionescu, a facut Sava.am observat ca sunt multi oameni care au terminat Sava si ale caror nume au ajuns mari.poate candva vom ajunge si noi niste artisti neintelesi:D si heei,poate organizam si noi o iesire la spectacolul asta:)

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Chapeau! Adica jos palaria pentru interventie! Imi pare bine sa aud de Ionescu chiar din gurile voastre, nu doar pentru ca merita sa-l cunoasteti dar si pentru ca e reprezantiv pentru liceul Sf.Sava, pe care cam usor il prescurtati "Sava"! De asemenea imi pare bine ca va tineti aproape si de teatru si ca sarcina de a face onoare scolii in care invatati este un scop. Altfel, nu am ce sa mai adaug pentru ca nota dominanta a articolului (de inlocuit cu "post") este expozitiva. Poate ca n-ar fi rau sa surprind reactiile voastre, mult mai motivate sa se lase observate. Am vazut "Cintareata cheala" la Teatrul Dramatic din Galati, intr-o varianta mai mult decit onorabila, acum mai multi ani in urma. Am acceptat fara rezerve teatrul absurd, ceea ce in arta (vizuala) imi este mai greu sa o fac; nici nu exista arta absurda, declarata programatic, e drept, iar absurdul artei e cu totul altceva. Ramine pe alta data. Astept sa mergeti la piesa si sa imi dati seama despre cum vi-a placut. Afisul e superb! Cu bine, B.T.

Hermina spunea...

Paula!!!!nota zece de la Hermina:D mi-a placut foarte foarte mult articolul tau si mi-a trezit interesul precum ciocolata ;):p inca din titlu.Felicitari sincere.Scurt,concis si captivant,ne-ai cucerit Paula si nici macar nu a fost nevoie de prea mult efort:)).Chia daca ai postat acest articol pentru ca adori limba franceza si artistul a terminat "Sf Sava",ti-a iesit foarte bine;).Chiar mi-ar placea sa mai postezi,imi plac ideile tale,ei bine nu toate,asta ca sa nu ti-o iei in cap.Cu drag,Hermina(plagiat).

Adriana spunea...

Desi am auzit foarte multe despre "Cantareata cheala" pana acum nu am reusit sa vad piesa.Mersi de informatia ca inca se mai joaca pentru ca sigur o sa imi fac timp sa o vad.Nu pot sa ma pronunt,dar din cate am auzit piesa e foarte reusita,unul dintre numele grele ale teatrului romanesc(daca pot sa ma exprim asa).In orice caz foarte dragut articolul.Se pare ca in articolele tale isi pune amprenta pasiunea pt limba franceza...cum in ale mele isi pune amprenta cea pentru istorie:))