duminică, 6 aprilie 2008

Afisul

"Salonul strazii"
Raspandit in numar mare,reprodus industrial cu cheltuiala putina si destinat publicului,afisul este suportul boem al artei de la sfarsitul secolului al XIX-lea.
O ARTA APLICATA
Dorinta de a raspandi arta pentru toti,deja prezenta in sistemul de invatamant al lui William Morris si al miscarii Arts and Crafts in Marea Britanie,se afla adesea la baza admiratiei exagerate a artistilor pentru afis;boemi condusi de recenta inflorire a publicitatii,putin inclinati sa frecventeze mediile oficiale,ei vorbesc in aceasta perioada despre "salonul strazii",care imprumuta de la arta consacrata a picturii formele si modurile de prezentare si le raspandeste,prin litografie,in randul marelui public.In afis se regasesc,ca indici ai directiei sale artistice,toate problemele artei timpului.
Astfel,realizatorii de afise austrieci sau olandezi gasesc in tehnica litografica cel mai bun suport pentru largile aplaturi de culoare,inspirate din moda stampelor lui Hiroshige sau Hokusai;belgianul Henry Van de Velde adauga acestei tehnici un interes foarte special pentru scrierea literelor,pregatind cercetarile tipografice din secolul XX,atat de importante pentru scoala Bauhaus,la a carei creare va contribui si el.Fratii Beggarstaff,in Marea Britanie,inventeaza un stil in care zone foarte largi dau impresia unei singure culori.Cu toate acestea,alti realizatori de afise,precum cehul Alfons Mucha sau francezul Georges de Feure,pastreaza,la intersectia influentelor simboliste cu miscarea Art Nouveau,un relief al umbrelor,ceea ce face mai dificila imprimarea lor industriala;departe de economia imaginii in litografie,intalnirea lor cu afisul provine din interesul pentru arta decorativa,mai mult artizanala decat industriala.
Afisul si publicul sau
Inca din a doua jumatate a secolului al XIX-lea,marele public incepe sa colectioneze afisele care ii permit sa detina,cu un pret foarte mic,imaginile timpului sau.In curand,aparitia cartilor,care compileaza aceste afise,si a cartilor postale care reproduc lucrarile la format redus extinde si mai mult fenomenul,facandu-i foarte populari pe afisistii: Toulouse-Lautrec,Mucha sau Jules Cheret.Interesul pentru afis si tipografie va supravietui secolului si respingerii moderniste a decoratiei,reaparand din nou,douazeci de ani mai tarziu,in opera constructivistilor rusi.

4 comentarii:

Adriana spunea...

Pana sa citesc articolul acesta nu dadeam prea mare importanta afisului.Il vedeam doar ce pe un mijloc mass-media sau cum sa spun...pt mine era doar un mijloc de a transmite anumite informatii. Nu l-am vazut niciodata ca pe o forma de arta,dar dupa ce am citit articolul mi-am dat seama ca eram prea superficiala.Mi-a placut articolul deoarece contine si istoricul afisului si mie imi place foarte mult istoria.Articolul e foarte reusit,dar ar fi fost super daca ai fi pus si cateva imagini:P

Ph0.3niX spunea...

La fel ca Adriana, nici eu nu dau/dadeam o foarte mare importanta afisului: o bucata de hartie care comunica ceva, nimic mai mult. Cred ca e mai mult ignoranta decat superficialitate...

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Unknown spunea...

Stii ce mi se pare mai trist? Faptul ca ai tupeul sa copii cuvant cu cuvant dintr-o carte si apoi sa pretinzi ca acest articol a fost scris de tine...si ce e mai grav, e ca lumea chiar crede ca asta e creatia ta...trist foarte trist, dar adevarat..
Ai copiat din "Istoria vizuala a Artei" de Frontisi Claude tot aticolul incepand cu titlul "afisul" si nu ai omis nici un cuvant..probabil crezi ca sunt multi prosti acolo care nu citesc carti si pentru ca nu apare online de ce sa nu "furi" nu? ne consideri probabil ignoranti crezi ca cineva nu isi dadea seama pana la urma? nu suport oamenii care pretind ceva ce nu este a lor, daca ai un pic de bun simt vei scrie de unde ai copiat tot articolul, asa ar fi corect draga Andra..pe viitor incearca sa fii mai originala..sunt curioasa daca vei avea decenta sa scrii cine e defapt autorul articolului si sa nu stergi acest comentariu..chiar vreau sa vad pana unde merge tupeul unora